Rail Nation v průběhu historie: část první

Prolog:

Vzhled depa byl kompletně přepracován a nyní odráží dobu, v níž bylo používáno. Rádi bychom využili tuto příležitost a řekli vám něco o fascinující historii lokomotiv.

Nastupte si, prosím!

Pozor na schody. Pokračujte do uličky vlevo. Vpravo jsou dveře do vašeho kupé. Vstupte dovnitř, uložte si zavazadlo a posaďte se. Je čas na odpočinek. Opřete se, natáhněte si nohy, položte si ruce na opěradla a podívejte se z okna. Právě začíná výlet do historie s Rail Nation.

1. epocha:

Kolem let 1825–1925

Už je téměř noc, ale není tma. Z oken továren je vidět mihotající se světlo a z komínů stoupají velká oblaka kouře nad město. Industrializace změní lidstvo navždy.

Na severovýchodě Anglie, mezi Stocktonem a Darlingtonem, se v roce 1825 uskuteční první přeprava cestujících vůbec. K přepravě slouží lokomotiva pojmenovaná „No. 1“ na železniční trati, o jejíž postavení se zasloužil Edward Pease. Poblíž kolejí jsou hloučky lidí, kteří žasnou a oslavují historickou událost.

Mezitím v jiném koutě světa tisíce lidí míří zkusit své štěstí na nedávno objevená ložiska zlata. Zlatá horečka si v 19. století plně podmanila Spojené státy.

DeWitt Clinton je první americkou lokomotivou, která zahajuje provoz v roce 1831 a cestuje mezi městy Albany a Schenectady ohromnou rychlostí 50 km/h. Cestující sedí jak ve vagónech, tak i na nich – trend, který v éře parních lokomotiv nepřežije příliš dlouho. V tom samém roce se otevírá i první trať v kontinentální Evropě – ve Francii, mezi Saint Étienne a Lyonem.

V Belgii zahájí první parní lokomotiva provoz mezi Bruselem a Mechelenem v roce 1835. Krátce poté je postavena národní železniční síť, která je do poloviny 19. století považována za nejhustší železniční síť na kontinentu. V tu dobu je také zrozena nejstarší německá lokomotiva Adler (Orel).

Po konci americké občanské války se železniční průmysl stává druhým největším průmyslem v Americe. Lidé jako Edward Henry Harriman nebo Cornelius Vanderbilt se stávají železničními magnáty. Jednou z převládajících lokomotiv té doby je USRA 0-6-0.

2. epocha:

Kolem let 1920–1950

  1. století nezačíná úplně nejlépe: první světová válka devastuje národy a výrazně mění směřování historie.

I železnice jsou ovlivněny rekonstrukcemi. Stejně jako města roste i potřeba přepravy a také parní lokomotivy samotné. Depa se tomu musí přizpůsobit: z dřevěných trámů se přechází na moderní ocelové.

V roce 1938 se lokomotiva Mallard produkční řady LNER-Class A4 zapíše do historie rychlostním rekordem parních lokomotiv, který zůstává dodnes nepokořený: 201,2 km/h.

Ale ještě předtím, než se lidstvo zcela vzpamatuje z první světové války, začne druhá světová válka. Evropské vlaky jsou opět využívány k válečným účelům.

V jiných částech světa se železniční průmysl vyvíjí pozitivněji. Americká lokomotiva PRR-Class T1 se v roce 1942 stane jednou z nejvýkonnějších a nejrychlejších parních lokomotiv.

Na jih od rovníku se ale také nezahálí. Lokomotivy typu NSWGR-Class AD60 přepravují především uhlí a rudu v Austrálii a v roce 1952 jsou nejtěžšími parními lokomotivami na jižní polokouli.

I přes všechny negativní události v Evropě je růst lokomotiv nezastavitelný a blížíme se k další epoše.

4 thoughts on “Rail Nation v průběhu historie: část první

  1. Witam pierwsze wrażenie bardzo pozytywne wybór lokomotyw wygląda fajnie i wiadomości jakoś poukładane Brawo Wy.:)

  2. „W 1938 r. Mallard z serii produkcyjnej Klasy A4 LNER ustanawia rekord prędkości parowozów niepobity do dzisiaj: 201,2 km/h.“
    Opis w miarę, ale jeśli mowa o wyglądzie lokomotywy to jak dla mnie „Osoba“ moderatora na TAKIM forum już NIE PRACUJE. To nie jest żaden portal społecznościowy typu: Twitter, Facebook, itd.
    Albo DANA osoba zacznie pracować, jak nie to proponuję żeby poznała „historię kolei“ jako „konserwator powierzchni płaskich“ na stacji kolejowej.
    P.S. NR.1
    W takich latach to nawet o takim wyglądzie nie myśleli. („Informatyk=znawca kolei)
    P.S. NR.2
    MYŚLIMY PRZY TYM CO ROBIMY! TO NIE FABRYKA HAFTU OZDOBNEGO!
    P.S. NR.3
    XD SAMI SOBIE ZAPRZECZACIE PRZY „DODAWANIU KOMENTARZA“
    1. Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *
    2. Pole Email jest oznaczone * !!!! Budzimy się !!!!

  3. era il 1804,Richard Trevithick, utilizzò per la prima volta una locomotiva a vapore, e la prima ferrovia pubblica fu il Stockton & Darlington Railway inaugurata nel Regno Unito nel 1825.
    mentre negli USA giusto 15 miglia circa a poco meno di 50 Km orari , combustibile carbone
    ma la prima fu : La Blücher , locomotiva primitiva, costruita nel 1814 da George Stephenson per la miniera di carbone Killingworth.
    nel complesso concordo , bravi ragazzi

Napsat komentář